Amber goes down under

Take it easy

Lieve allemaal,

Vandaag is het maandag & ik begin alweer aan mijn derde week! Het gaat (nu al) zo snel. Afgelopen week heb ik veel gedaan en gezien. Vandaag ben ik een dagje thuis, want: maandag = wasdag. Eerst de was van de kinderen er doorheen gedaan, en nu zit mijn eigen was in de wasmachine. Broodjes zijn voor de hele week gesmeerd, ik heb aangeboden aan Sue dat ik de broodjes van de kinderen ook op de ochtend zelf wel wil smeren, maar dit vindt ze handiger en sneller. Ze doen hier dus hun broodjes, gesmeerd en wel, in de vriezer. Finnan wil zijn broodjes altijd met Vegemite, ontzettend vies spul wat eruit ziet als chocolade pasta maar smaakt naar, geen idee eigenlijk, kan het niet beschrijven. In ieder geval, ik smeer die broodjes met mijn neus dicht. Schijnt echt Australisch te zijn en veel mensen eten het hier. Maar proberen ga ik het zeker niet haha. Ook is de keuken weer netjes opgeruimd, vaatwasser uit en in geruimd, en zo meteen begin ik met het strijken van de uniformen van de kinderen voor de hele week & het opvouwen van hun ‘normale’ kleren.

Ik kom zo mijn dag wel door haha. Ondertussen heb ik natuurlijk genoeg tijd voor mezelf, want de nieuwe (en laatste) aflevering van Penoza móest ik natuurlijk zien. En toen ik een broodje ging eten heb ik lekker in de zon bij het zwembad gezeten.

Ik zal de afgelopen week even met jullie doornemen.

(vorige week) zaterdag:

Die middag was ik naar het warenhuis in mijn suburb geweest & heb ik daar mijn Australische nummer geregeld. Want ik heb deze week wel gemerkt, zonder google maps in hartje Sydney, ben je niks.

Op de au pair meeting van vorige week vrijdag had ik twee leuke meisjes ontmoet. Jolien en Charlotte. Jolien is Nederlands & Charlotte komt uit België. We hadden op die ontmoeting leuk gepraat & ik had ze gevraagd of ze al plannen hadden voor dit weekend, hadden ze niet. Dus zijn we zaterdag avond wat wezen drinken. De neef van Charlotte (hij woont in Sydney) ging met ons mee & hij liet ons leuke barretjes & kroegjes zien. We hebben leuk gekletst en ervaringen gedeeld. Echt fijn, want dan kom je erachter dat eigenlijk iedereen dezelfde beginners ‘problemen’ heeft & dat het in Australië een beetje een gewoonte is dat als je tegen een kind 5 keer ''nee'' zegt, dat je de 6de keer wel ja moet zeggen.....

Die zondag erna ben ik naar het park geweest met Allison (de zus van Sue), Cassie (de dochter van Allison, dus het nichtje van de kinderen) en de kinderen. Sue was van vrijdag tot en met dinsdag bij haar man in Queensland. Op dit moment is John een reis aan het maken door Australië, dit wilde hij graag doen voordat hij 50 zou worden. Ongeveer eind november/begin december komt hij terug. Sue had geregeld dat van vrijdag op zaterdag Cassie bleef slapen, en van zaterdag op zondag bleef Allison slapen. Ik mocht gewoon doen wat ik wilde, want zij paste dan het weekend op de kinderen.

We hebben die zondag in het park een hele lange wandeling gemaakt, en ik dacht even dat ik een slang zag. Jammer genoeg was het een ‘blue tongue lizard’, en de kinderen reageerden heel normaal alsof ze zulke beesten elke dag zagen (zal wel haha).. Maar het was echt een eng en groot beest.

Om het weekend goed af te sluiten heb ik s’avonds frietjes & kipgnuggets voor de kinderen gemaakt. Finnan werd door zijn tante naar kamp gebracht. En zondag avond was ik alleen met de kinderen. We zijn allemaal op tijd gaan slapen, want de volgende dag was het weer het begin van een nieuwe schoolweek.

De dag erop werd ik best wel een beetje moe wakker. Maar goed, mijn bedje uit gegaan, gedoucht & de kinderen wakker gemaakt. Jack (de oudste van 14) ging om 07:45 naar school & de twee kleinste heb ik om half 9 naar school gebracht. Daarna ben ik meteen met de bus en trein doorgegaan naar de stad. Ik was er nu ongeveer 1,5 week en ik had het Opera house & de harbour Bridge nog niet eens gezien! Het was erg warm die dag, maar het was geweldig om met mijn google maps door de stad te lopen en de stad te ontdekken.

En daar was ik dan, ik stond in mijn eentje voor het Opera house met de brug op de achtergrond. Zo bizar om daar in je eentje te staan. Ik had echt een besef momentje van: 'goh, ik sta hier toch maar even in mijn eentje in Sydney'. Te gaaf gevoel. Ik had een broodje gekocht & in het park gezeten. Omdat ik niet helemaal wist hoelang het zou duren voordat ik thuis zou zijn, ben ik toch maar om 1 uur al richting huis gegaan. Omdat ik de kinderen natuurlijk om 3 uur moest ophalen. Ik had mijn trein station al snel gevonden, en ik was daarom al snel terug in mijn suburb ‘Burwood Heights’. Omdat ik geen zin had om helemaal terug te gaan naar huis & dan weer naar school te lopen, besloot ik om in een parkje te gaan zitten. Echt een mooi park, dichtbij school dus ideaal. Hele gekke vogels & papagaaien lopen daar rond, dus ik heb mijn ogen weer uitgekeken. Toen heb ik de kinderen opgehaald van school & s’avonds hebben had ik kip met rijst gemaakt.

Dinsdag was de dag dat Sue thuis zou komen. Nadat ik de kinderen naar school had gebracht en het hele huis eventjes had opgeruimd, ben ik toch maar even een paar uurtjes gaan slapen. Ik was best moe van 24/7 met die kinderen zijn & op ze te letten. Toen om 3 uur heb ik Oliver van school gehaald, Alice moet op dinsdag altijd naar dansles. Toen ben ik met Ollie naar soort van Intratuin gelopen, vond het wel leuk voor Sue als ze thuis zou komen dat er dan een paar mooie bloemen op de keukentafel zouden staan. Opnieuw was het die dag super heet dus op de terug weg zijn Ollie en ik gestrand in het park. Daar hebben we eventjes gezeten & ik had een chocolade reep gekocht voor hem. Hij vond het leuk & we hebben gelachen om mensen die in dit weer gaan hardlopen, hij snapte er niks van (en ik ook niet). Toen we thuis kwamen begon ik met het maken van lasagne.

Toen Sue thuis kwam was ze blij verast met de mooie grote roze bloemen die we voor haar hadden gekocht. We hadden lekker gegeten & na het eten ben ik al snel naar bed gegaan. Ik was blij dat Sue er weer was, want het was best een pittig weekend haha. Voordat ik naar bed ging nog even een schema voor de week gemaakt met Sue, met precies erop welke afspraken we deze week hebben & wat we gaan eten. Is erg fijn dat je weet waar je aan toe bent.

Woensdag om 07:30 stond ik weer beneden om de lunches klaar te maken & om ze naar school te brengen. Sue was die morgen thuis, omdat ze een meeting had in de stad. De kinderen wilden graag dat zij hun naar school bracht want ze hadden haar echt gemist. Ik heb doen de boel thuis opgeruimd & ben de stad in gegaan. Jammer genoeg was het niet echt lekker weer. Ik had met Jolien afgesproken om te gaan lunchen. We gingen eerst een kopje koffie drinken & we zijn daarna door gelopen richting het Opera house want daar is echt een super mooi park dat 'Royal Botanic Gardens' heet. De naam zegt het al denk ik. Echt een súúúúper mooi park met uitzicht op het Opera house & de harbour bridge. In de haven stond een ontzettend groot cruise schip, nog nooit zo’n grote boot gezien. We hebben in het park rondgelopen en ik ga daar zeker een keertje terug.

Daarna hebben we geluncht op de weg terug naar het station. Jolien is hier ook pas 2 weken dus voor ons allebei was het natuurlijk nog een beetje kijken van hoelaat moeten we precies weg om op tijd te komen voor de kinderen. Eenmaal aangekomen in mijn suburb, had ik nog even tijd om iets op te halen bij de bank, en daarna heb ik direct de kinderen opgehaald op school. We zijn naar huis gelopen.

Toen belde Sue, of we zin hadden in een ijsje. Ondanks het weer, hadden we dat wel natuurlijk. Ze zou Jack oppikken op school & dan ons ophalen en door rijden naar de ijssalon. S’savonds heb ik ravolii gemaakt & een salade voor Sue. Want natuurlijk is een hardwerkende vrouw met een goedlopend eigen bedrijf op ‘koolhydraat arm’ dieet.

En toen was het al weer donderdag. Ik heb de kinderen naar school gebracht & ben toen naar het winkelcentrum geweest. Toen ik (gelukkig) al onderweg naar huis was belde Sue. Ze zou eigenlijk de twee oudste jongens ophalen van school (want Fin kwam terug van kamp), en dan Alice ophalen & naar de tandarts gaan. Alleen de bus waar Fin in zat kwam later terug van kamp, dus ze zou de afspraak niet halen. Ik moest de Opal kaart (OV) ophalen & dan met de twee jongste naar de tandarts gaan met bus. En ook dit was weer een hele ervaring, Australische tandartsen.

Fin had ook een afspraak in hetzelfde gebouw, dus ik zou Sue daar ontmoeten. Zijn afspraak was van 17.00 tot 18.00 & Sue had even bedacht dat ik boodschappen moest gaan doen met de twee kleintjes. Ze had even een ‘klein’ boodschappenlijstje gemaakt (SUPER groot dus). In Nederland zei ik altijd, als ik ooit kinderen krijg, ga ik nooit met kinderen boodschappen doen. Nou alle chlishés over boodschappen doen met kinderen zijn waar.. Wat een chaos...

Ik had het zo geregeld dat we het lijstje afwerkten, en dat zei alles voor mij gingen halen, want ik liep met een zware boodschappen kar en ik wist natuurlijk niet welke producten ze precies altijd thuis hadden. Vond ik opzich wel goed bedacht van mezelf, haha. Het eerste half uur deden ze precies wat ik zei, maar na dat half uur was het natuurlijk niet meer interessant wat ik te zeggen had haha, en waren ze hun concentratie kwijt. Dus daar begon het: ‘Amber, mag ik dit? Amber mag ik dat? Amber, mama heeft dit nodig! Amber, van mama mogen we altijd dit, mag het nu ook? Amber, ben je al bijna klaar. Amber, ik weet niet welke wasmachine spul we altijd hebben, etc’. Het was echt ontzettend grappig & iedereen in die supermarkt (trouwens, de supermarkt is écht super super super groot, ze hebben daar écht alles. Zeg maar alles wat ze in Lunteren in de dorpsstraat verkopen alleen dan in 1 winkel) keek mij aan van, is dat nou de moeder???? Toen we klaar waren konden we eindelijk afrekenen, voor 250 dollar boodschappen gedaan, het is me gelukt! De cassiere vroeg nog; ‘Uhm, mag ik je wat vragen? Ben jij de moeder?’. ‘Nee ik ben de moeder niet, ik ben de au pair’. ‘God, ik dacht al. Je bent nog zo dun en ja sommige moeders lukt het maar mij is het niet gelukt hoor, omdat figuur te houden. Maar goed ook dat je de moeder niet bent, je hebt nog een heel leven voor je 'darling'. Waar kom je vandaan?’. Zo gaat het iedere dag, elke dag word ik wel aangesproken op het schoolplein door moeders of door vriendinnen van Sue. Ik blijf het zeggen, de mensen zijn hier zo aardig & geïnteresseerd. En altijd eindigt de zin met: darling/sweetheart/etc.

Toen we dus klaar waren met boodschappen doen, hebben we even gewacht op Sue & Finnan. Het was onderhand al half 7, en ik had écht geen zin meer om te koken. We zouden noodles met kip eten, maar goed alsnog, ik was er wel even klaar mee haha. Gelukkig besloot Sue om wat te gaan eten in het winkelcentrum. 'Wat willen jullie eten?' vroeg ze. Nou uiteraard wilde alle 3 de kinderen iets anders. We gingen naar de bovenste verdieping van het winkelcentrum & daar was een soort van walhalla aan eettentjes. Macdonalds, KFC, healthy powerfoods, sushi, Chinees, noem het maar op. Ze hadden echt álles. Ze gaf ieder kind (incl. ik) 20 dollar en we mochten kiezen wat we wilden. Alice wilde sushi en ik heb dat met haar gedeeld. Ollie macdonalds, Finnan KFC en Sue uiteraard een salade.

Toen we eindelijk thuis waren was ik best moe. Maar maandag had ik een berichtje op een facebook groep gezet van aupairs in Sydney 2015 – 2016, ik vertelde dat ik nieuw was & dat ik graag nieuwe mensen wilde leren kennen om leuke dingen mee te doen. Ik kreeg echt wel 25 berichtjes ofzo, super leuk natuurlijk. Een Duits meisje had mij benaderd en ze vroeg of ik begin volgende week wat met haar wilde drinken. Dat wilde ik wel. Maar toen had ze me dinsdag avond ook nog een berichtje gestuurd omdat ze met haar ‘vaste’ vriendinnen groep naar een chocolade bar zou gaan, dat was toevallig in mijn suburb. Dus ze vroeg of ik mee wilde. En natuurlijk wilde ik dat. De winkels zijn echt bij ons de straat uit en dan een straat naar beneden lopen, maar Sue wilde me perse brengen haha. Super lief. Dus daar zat ik dan, in een chocolade bar met 5 Duitse meisjes, die alleen voor mij Engels praatten. Het was ontzettend gezellig & we hebben gelachen. Het voelt toch als een soort van blind daten ofzo, als je met mensen gaat afspreken die je eigenlijk nog nooit hebt gezien. Ja, alleen op facebook, maar dat zegt natuurlijk lang niet alles. Ik vond het ontzettend leuk dat ze me mee vroegen en het was een leuke avond.

Die dag erop, vrijdag, heb ik ook weer de kinderen naar school gebracht & daarna ben ik met een Duits meisje, waarmee ik ook in die chocolade bar had gezeten en nog een vriendinnetje van haar wat wezen drinken. En we hebben door een parkje gelopen, het was super gezellig. Het is zo leuk om nieuwe mensen te leren kennen, en ook leuk als het niet allemaal Nederlanders zijn. Want iedere au pair, waar je ook vandaan komt, we hebben allemaal wat gemeen. Wij zijn au pair in Australië, we kennen eigenlijk niemand en we zijn súúper ver van huis. Het enige wat we hebben is elkaar. En alweer, was het een super leuke middag. Om half 3 namen we afscheid en liepen we allemaal een eigen kant op naar de verschillende scholen. Ik heb ook nog zo gelachen met ze, want ongeveer om een uur of twee begon het te regenen, en ik zei; 'ah shit, mijn was hangt nog buiten'. En toen zei dat andere meisje 'Oh, shit de mijne ook, hopelijk valt het iets mee'. En even later zei dat meisje 'shit ik ben vergeten kip uit te halen, dan maar even langs de supermarkt zo'.

We hebben daar later zo hard om gelachen, we lijken wel een stelletje huismoeders zeiden we.

Die avond kwam Sue pas laat thuis, tegen half 8. Het was vrijdag de 13de en alles wat er fout had kunnen gaan op haar werk, was fout gegaan. Ze had het helemaal gehad. We hadden meteen pizza besteld & Sue zei: ‘Oke Amber, tijd voor champagne!! We gaan vieren dat vrijdag de 13de over is & we gaan het weekend goed beginnen!’. Daarna hebben we pizza gegeten op de bank & een film gekeken.

Dit was eigenlijk het eerste échte family moment haha. Sue en ook de kinderen zijn altijd druk. Hebben altijd afspraken, of huiswerk of ze moeten ergens heen. Het was fijn om even op de bank te zitten & even de week door te nemen. Ik ben op tijd naar bed gegaan want de volgende dag gingen we lunchen met de hele familie.

Zaterdag werd ik om 10 uur wakker, eindelijk even kunnen uitslapen. Mijn ‘werk’ dagen beginnen elke dag om 07:30 (en ik hááááát vroeg opstaan) dus dit was wel even fijn. We gingen om half 1 naar de golfclub. Sue haar vader werd 85 & de hele familie was uitgenodigd om met z’n alle te gaan lunchen. Heel de familie wilde mij ontmoeten dus ze had gevraagd of ik mee wilde. En natuurlijk wilde ik dat. Het was een leuke middag. Sue heeft 9 broers en zussen, dus het was (zoals gewoonlijk eigenlijk) echt een chaos. Maar heel gezellig. Iedereen vroeg me de oren van het lijf & ze vonden het ontzettend stoer dat ik helemaal uit Nederland hier was gekomen om voor de kinderen te zorgen. Veel gelachen & veel gepraat. Ongeveer om 4 uur gingen we weer naar huis.

Die avond had ik afgesproken met Charlotte, Eegje, Lineke & een vriendin van Lineke. Lineke was net een week in Australië, en heel grappig, ik kende haar van de workshop die we hadden gehad in Nederland. Zij heeft 5 kinderen in de leeftijdscategorie van 0 t/m 6, het kan dus altijd erger..

Op onze planning stond een kroegentocht (hier noemen ze het een ‘Pub Crawl’) Maar eerst gingen we ergens eten. Ik had een heel leuk Grieks restaurantje gevonden & we hebben heerlijk gegeten en geborreld. Daarna zijn we doorgelopen naar de kroeg waar onze kroegentocht begon. En nogmaals, we zeiden het ook tegen elkaar, het is zo gek dat je door hartje Sydney loopt. Zo gaaf al die hoge gebouwen.

Die avond zijn we naar 4 verschillende kroegen/clubs geweest. Het was echt heel gezellig met die meiden. Ook is het fijn dat het hier in Australië over het algemeen ‘eerder’ begint dan in Nederland. In Nederland druppelt iedereen pas binnen na 12 uur. Hier begint iedereen al om 9 uur. Dus ik was om 2 uur thuis. Prima tijd, haha.

Zondag weer lekker uitgeslapen & eigenlijk niet zoveel gedaan. Sue en Alice waren de hele dag winkelen, ze hadden gevraagd of ik mee wilde. Maar dit keer sloeg ik even over. Even uitrusten, dacht ik. S’avonds wraps gegeten & weer vroeg naar bed gegaan.

Ik ben nu net terug van het ophalen van de kinderen. Alice & Jack zijn naar de dokter met Sue, en ik zit in de keuken met Fin & Ollie. Vanavond eten we pasta Bolognaise, en ik ga zo beginnen met voorbereiden. Ik weet nog niet precies wat ik deze week ga doen, maar 1 ding weet ik wel zeker: STRAND!!! Deze week ga ik naar het strand. Het is m'n 3de week en ik heb nog niet eens op het strand gelegen (en dat is natuurlijk wel waarvoor ik gekomen ben, strand). Woensdag ga ik met Jolien & een vriendin van haar uit Nederland een soort van strand wandeling doen. Van Bondi beach tot Cooggee Beach. Het wordt ontzettend heet deze week. Vrijdag 38 graden zeggen ze. Vandaag is het denk ik 28 ofzo, en ik vind het nu al bloedheet in de zon. We gaan het zien!

Ik heb het nog steeds ontzettend naar me zin hier. Ik voel me thuis in het huis, en met de kinderen gaat het goed. Al denk ik wel dat ze me een beetje streng vinden, maar kom op, om 5 uur nog wat eten als we om 6 uur gaan dineren? No way. En elke dag een ijsje na school? No way. En ook gaan we niet van tafel als de andere nog aan het eten zijn.

Tussen Sue en mij gaat het ook erg goed. Ik merk dat ze waardeert dat ik er ben. Net als die woensdag, het was echte en gehaast en gedoe. Van de tandarts naar boodschappen doen & toen weer naar huis racen. Zo lief dat ze me dan even brengt, ondanks dat ze zelf ook druk is. Ik had afgelopen woensdag avond ook een super lieve mail van haar gekregen. Ze vroeg me of alles goed gaat met me & of ik nog wat nodig heb voor mijn kamer. Ook zei ze dat ze het fijn vind en dat ik me werk goed doe.

Dat het soms/vaak een chaos is hier en dat het niet altijd even opgeruimd is in het huis, is misschien ook wel goed. Mijn geduld wordt in ieder geval goed op de proef gesteld haha. Gelukkig is wat ze zeggen over de Australische cultuur echt waar. 'Take it easy'.

Dus soms tot 10 tellen is een goede oefening voor mij…. Of tot 30…..

In Nederland jammer genoeg niet zo’n mooi weer, ik ga kijken of ik misschien wat zonnestraaltjes van hier op kan sturen! We hebben hier toch genoeg ;)

Lots of Love,

Amber.

Reacties

Reacties

Wilma

Leuk verhaal, fijn dat je het goed naar je zin hebt, xxx

Henk

Ambi, wat een gaaf weekverslag. Goed om te horen dat je het daar in Downunder erg naar je zin hebt.
Nu lekker gaan genieten van de zonnige dagen die er aan gaan komen. Vergeet de zonnebrand niet!!
Nog een prettige avond daar,
Gr,
Henk

gerda

hoi lieve amber
ik heb je mooie en fijne post gelezen
tussen door moest ik wel eens lachen
wat heb jij het daar toch naar de zin
fijn dat je ook andere mensen ontmoet
en dat je leven daar ook niet stil staat
ik heb bewondering zo als jij je er door heen slaat met die kids
want ze hebben een druk bestaan
lieve amber hier gaat het ook goed
we hebben snel weer contact
we hebben nu 1 min stilte voor PARIJS in de rouw.

lief gerda

Wita

Hoi Amber,

Weer met plezier je verhaal gelezen!

Liefs Wita

Amber

Dank jullie wel voor de lieve reacties! xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active