Amber goes down under

ALREADY 1 MONTH DOWN UNDER!

Lieve lieve allemaal,

& het is alweer vrijdag! & dat betekent; bijna weekend!! Het is nu eind van de middag hier in Sydney en ik heb de kinderen net opgehaald van school. Vrijdag middag betekend geen huiswerk na school maar pannenkoeken. Dus ik heb net even pannenkoeken gebakken voor ze. Ook betekent vrijdag pizza night dus het is feest in huis. Voor hun, maar ook voor mij, want dat betekent dat ik niet hoef te koken vandaag
 Niet dat ik het erg vind om te koken. Ik vind het eigenlijk best leuk (& ik denk dat ik dat van papa heb haha). Maar dat betekent wel dat ik al om 5 uur begin met voorbereiden. En dan met 4 gillende kinderen om me heen is het soms best vermoeiend (dat gillende kinderen valt eigenlijk best wel mee, maar toch terwijl je aan het koken bent moet je nog steeds op ze letten want voor dat je het weet hebben ze weer een pak koekjes mee hun kamer mee in gesmokkeld
).

Ik zit hier vandaag precies 1 maand & de tijd vliegt. Ik blijf het zeggen maar het is echt zo. Zondag maken Sue en ik een planning voor de aankomende week, en voor dat ik het weet is het alweer vrijdag & kan het weekend beginnen! Nog steeds heb ik het erg naar mijn zin hier.

Wat ik ook zo fijn vind is dat iedereen me regelmatig lieve berichtjes stuurt & me een beetje op de hoogte houdt van wat er in Nederland gebeurt. Deze week kreeg ik vooral veel klaag berichtjes over hoe koud het is in NL. Ik antwoord met hoe vervelend ik het voor iedereen vind, terwijl ik voor op de veranda zit en het 30 graden warmer is dan in Nederland.... HĂ©Ă©Ă©l vervelend.

De kinderen zit nu als zombies voor de tv & dan heb ik nu eindelijk tijd om een verslagje te schrijven. Ik heb het deze week best wel druk gehad met van alles en nog wat. Vandaag ben ik nadat ik de kinderen naar school heb gebracht naar de stad gegaan & daar heb ik de ‘Chinese Gardens’ bezocht, de entree was 6 dollar, maar dat was het zeker waard! Echt super mooi, Chinese gebouwtjes, koepeltjes, fonteinen, watervalletjes, een vijver en super mooie planten & gekke vogels. Vervolgens heb ik daar even een kannetje echte Chinese thee gedronken.

Om half 12 begon de meet & greet met de andere au-pairs dus ben ik om 11 uur richting de afgesproken plaats gelopen. Langs de Darling Harbour (een prachtige haven met leuke kroegjes en restaurants) en door een parkje. Tijdens de meet & greet weer leuke nieuwe meisjes leren kennen! 2 Nederlandse en 2 Duitse.

Maar nu weer even terug naar vorige week,

(vorige week) Dinsdag:

Vorige week dinsdag ben ik voor het eerst naar Bondi Beach gegaan! Het was een heerlijke dag, lekker warm & een lekker windje. Ik was hier al 3 weken dus het was tijd voor strand. Binnen 1 uur lag ik op het strand, heel easy er gaat een bus vanaf mijn straat direct naar Bondi Junction (dat is het station bij Bondi), vanaf daar heb ik de bus gepakt richting Bondi Beach. Ik had hoge verwachtingen van Bondi. Maar het viel eigenlijk best wel een beetje tegen. Er is niet echt een gezellige boulevard, en er zijn niet echt leuke restaurantjes en caféetjes in de buurt. Ook wordt het gebouw dat tussen de boulevard & het strand staat gerenoveerd, dus misschien lag het daar aan, allemaal werklui & werktuigen die je hoort en ziet als je naar het strand loopt. Gelukkig viel het mee toen ik op het strand lag. Want daar was het natuurlijk echt beautiful. De rotsen, de hoge golven, de koraal blauwe zee, het witte zand en ja ook de surfboys alles klopte. Het leek een beetje alsof ik naar een film zat te kijken ipv dat ik daar zelf lag. Rond half 2 ging ik weer richting huis want ik moest de kinderen weer ophalen natuurlijk.

Woensdag:

Woensdag was een ontzettend gave dag. Ik ging met Jolien (een Nederlandse au pair) & 2 vriendinnen van haar uit Nederland de Cooggee to Bondi walk doen. Dat is een wandeling over de rotsen van ongeveer 2 uurtjes. Het was zó gaaf. We zijn langs 4 stranden gelopen. Het was (sorry maar het is gewoon zo) weer ontzettend warm. Echt 33 graden ofzo, heerlijk. Dus elke keer als we bij een strand waren namen we natuurlijk even een duik. Daarna nog even op Bondi gelegen & daarna was het weer tijd om te gaan, kinderen ophalen
. Maar als je zoiets gaafs hebt gedaan ben je weer helemaal opgeladen om leuke dingen te doen met die kinderen. Denk dat het belangrijk is dat je lekker bezig blijft & dingen op gaat zoeken. Het is hier zó mooi.

Donderdag:

Donderdag had ik een rustig dagje. Heb de kinderen hun was gedaan voor het weekend & heb lekker in de tuin gelegen. Kinderen natuurlijk gebracht & opgehaald van school en s’avonds gekookt. Ook zijn Sue, Alice en ik s’avonds even naar het winkelcentrum gegaan om en cadeau te kopen voor Fin. Ik ben er nog steeds niet helemaal uit wat hij die vrijdag had. Maar hier noemen ze het een ‘Conformation’. Iets met de kerk ofzo. Snap er in Nederland al weinig van, laat staan hier


Vrijdag:

S’morgens heb ik de kinderen naar school gebracht. Daarna ben ik naar huis gelopen & heb ik al het vlees voor die avond uit de vriezer gehaald & alles al een beetje voorbereid voor de BBQ. Daarna even de stad in gegaan want ik moest aangeven bij de Australische overheid dat ik hier werk als au-pair (80 dollar maar gelukkig betaalde Sue dat haha). Nog eventjes wat spulletjes opgehaald voor de BBQ & toen ben ik naar huis gegaan. De kinderen opgehaald & ze gedoucht & netjes aangekleed. Om 5 uur kwam de familie hier & om 6 uur gingen ze met z’n allen naar de kerk. Cassie, Hannah (hun nichtjes) en ik bleven thuis om de BBQ voor te bereiden. Het was echt ontzettend gezellig. Salades gemaakt, broodjes gesneden, alles klaar gezet, vlees gemarineerd, kortom we hadden aan alles gedacht. En (al zeg ik het zelf) we hadden het echt leuk gedaan. Om half 8 kwam de familie thuis & het feestje kon beginnen. Fin had zijn cadeautjes open gemaakt & uncle Paul stond aan de BBQ. Ik had ook een klein cadeautje voor Fin gekocht, een soort puzzeltje dat je 2 dingen los van elkaar moet maken, typisch iets voor fin dus hij vond het helemaal leuk.

Toen kon my first Australian BBQ beginnen!! Het was een ontzettend gezellige avond en ik heb weer met iedereen van de familie gesproken. Ze zijn zo ontzettend geïnteresseerd in mij, mijn familie & Nederland. Toen ik de vader van Sue (85) vertelde dat ik die zaterdag naar de Blue Mountains zou gaan vertelde hij mij dat het daar erg mooi was, dat de treinen die daar heen gaan in goede staat zijn & dat ik wel eventjes een vest mee moest nemen, want het kon daar wel is koud zijn. Zo schattig van hem. Hij is een vader van 10 kinderen & zijn hart zit op zijn tong, maar hele verhalen & hij wilt alles weten over Nederland. Echt een aardige man. En vooral als hij dan zoiets zegt van: ‘Vergeet niet een vest mee te nemen’, vind ik echt schattig.

Gelukkig hielp de hele familie later met opruimen & hoefde ik eigenlijk niks te doen. Uiteindelijk lag ik om 12 uur op bed, helemaal kapot, maar het was het waard. Ik ben blij dat ze me zo ‘in de familie opnemen’, ik hoor zoveel verhalen van andere au-pairs die bijna niet communiceren met de familie of die echt behandeld worden als een werknemer, dan is het echt niet meer leuk denk ik
 Natuurlijk wil je je eigen ding, maar het is wel een heel fijn gevoel als je weet dat je Ă©cht welkom bent, en dat ze je waarderen.

Ook heb ik die vrijdag Carmen ontmoet. Dat is hun nanny geweest voor 14 jaar. Ze deed me zo denken aan mijn eigen oppas van vroeger, Maria. Ze haalde ons op van school, ze paste op, en kookte wel eens voor ons. Ik kan me er niet hĂ©Ă©l veel meer van herinneren maar ik weet wel dat het zo fijn was met haar. Ook weet nog dat de kinderen op school dachten dat het mijn oma was. En dat is hier dus precies hetzelfde. Zo’n lieve vrouw is het. Precies eigenlijk ook zoals Maria is. Een soort extra oma.

Zaterdag:

Zaterdag was opnieuw echt een super leuke dag! Het weer was helaas wat minder. We hadden eigenlijk afgesproken om met 3 andere Nederlandse au-pairs de hele dag op het strand te liggen & s’avonds daar te gaan eten. Maar dat liet het weer vandaag even niet toe. Uiteindelijk zijn we naar de wijk van Inge gegaan, Double Bay. Een ontzettend luxe wijk met een soort van privĂ© strandje. & daar hebben we geluncht, waren we toch nog een beetje op het strand.

Daarna zijn we met de trein naar central gegaan & vanaf daar zijn we naar de wijk ‘Glebe’ gelopen. Daar zijn elke zaterdag de ‘Glebe Markets’. Een soort hippie markt was het. Tweedehands dingetjes, maar ook gewoon nieuwe spulletjes & leuke kleine eet en koffie stentjes. Ik ga zeker een keertje terug! Ook wilde we alle 4 graag naar de Univeristy van Sydney, dus zijn we daarna daar even heen gelopen. De universiteit is echt een soort Harry Potter kasteel met een enorm park eromheen. Zo gaaf als je daar studeert. Midden in de stad & dan in zo’n gebouw. Amazing.

We waren alle 4 echt kapot toen we terug de stad in liepen maar we hadden alle 4 zin in pizza & wijn dus we hebben nog even in de stad gegeten. Het was super gezellig. Inge is een juf van 27, Jolien is ook een juf van 21 & Eegje heeft Psychologie gestudeerd, ook 21. Zelf ben ik natuurlijk 18 (bijna 19). Maar zo leuk dat ze mij ook meevragen & ik merk dat leeftijdsverschil eigenlijk helemaal niet & zij ook niet, zeiden ze haha. Na het pizza eten zijn we allemaal naar huis gegaan & ik weet zeker dat zij net als mij om 9 uur in bed lagen. Ik was kapot. Maar wat was dat een leuke dag weer. Ik moest ook wel vroeg gaan slapen, want de volgende dag stond ik weer om 8 uur op het station om met 2 Duitse meisjes naar de Blue Mountains te gaan.

Zondag:

Daar stond ik dan, op mijn vrije dagje om 8 uur op het station. Veel van jullie weten dat ik Ăłntzettend van uitslapen hou, dus dit zegt wat!! Ik ging met 2 Duitse meisjes uit mijn wijk, Amelie & Terri (allebei 18 jaar). Het was 2,5 uur met de trein. De trein zat echt bomvol, want op zondag is het de hele dag reizen voor maar 2,50 dollar, logisch dus, dat het zo druk was.

Ik had het advies van de vader van Sue opgevolgd ik had een dikke trui mee genomen. We zijn vanaf het station naar de ‘Three Sisters’ gelopen, dat is een soort van dal waar je in kan kijken. De Blue Mountains is een soort van bergengebied/regenwoud/bos. Echt ontzettend mooi. Vanaf de ‘Three Sisters’ zijn we doorgelopen naar de watervallen. Dit was een wandeling van 2x2uur. Maar het was het waard. Toch was het wel echt jammer dat het weer wat minder was, want daardoor was het een beetje bewolkt. Dus hebben we wel een stuk minder kunnen zien, dan dat er normaal te zien is denk ik. Maar goed, tijd zat hier
 Dus ik ga ook hier zeker nog een keertje naar terug!! Misschien blijf ik dan wel slapen in een hostel ofzo, het is zo'n ontzettend groot park en eigenlijk is een dag te kort.

Na de lange wandeling zijn we terug gegaan naar het station met de bus, want we hadden wel genoeg gewandeld voor die dag. Vanaf het station was het weer 2,5 uur terug met de trein. Alle drie hebben we geslapen als roosjes, ondanks de drukte en de herrie. Ik was om 7 uur terug & ik heb met de familie gegeten. Daarna ben ik weer lekker vroeg naar bed gegaan, want de volgende dag zou mijn nieuwe ‘werk’ week weer beginnen!!

Maandag:

Ik heb de kinderen naar school gebracht, de vaatwasser in en uit geruimd & een beetje opgeruimd in huis. Daarna heb ik de fiets gepakt en ben ik gaan fietsen naar een baaitje bij ons in de buurt. Ongeveer een half uurtje fietsen was het. Daar heb ik in een parkje gezeten, een boekje gelezen & genoten van de zon. Toen heb ik daar even een broodje gehaald & rond half drie ben ik terug gefietst naar de school om de kinderen op te halen.

S’avonds heb ik lasagne voor ze gemaakt & iedereen vond het heerlijk. Daarna had ik met Terri en Jennifer afgesproken (2 Duitse meisjes) om naar de film te gaan. The Hunger Games Mockingjay Part 2. Was wel gek want ik heb alle drie de films gezien samen met Floor, Lisanne & CĂ©cile. En dan kijk je de 4de in een bioscoop midden in Sydney, blijft bizar gewoon. Maar ook dit was weer een ervaring.De bioscoop waar we hadden afgesproken is in mijn wijk, dus lekker dichtbij. De film was uiteindelijk om half 1 afgelopen, maar het was heel gezellig met die meisjes!

Dinsdag:

Dinsdag had ik in de ochtend vrij! Dus toen heb ik Ă©indelijk een beetje kunnen uitslapen! En ik had het nodig, aangezien het de vorige avond zo laat was geworden & ik het weekend ook niet echt heb kunnen uitrusten. Maar te veel uitslapen is natuurlijk zonde in the city dus om 11 uur stond ik met Jolien weer voor de Harbour Bridge.

We hebben een supermarkt opgezocht en hebben daar onze lunch gekocht, vervolgens zijn we naar ‘Hyde Park’ gelopen. Eerst zijn we de kathedraal ingegaan & hebben we daar even rondgelopen. SĂșper grote kerk, echt mooi. Jolien zei nog tegen mij: “Vroeger deed ik dit met mijn ouders, en nu doe ik het zelf”. En dat is precies wat ik ook dacht.

Daarna hebben we geluncht in het park & plannen gemaakt wat we allemaal nog willen doen. Waarschijnlijk gaan we binnenkort een show in het Opera House bijwonen! Super gaaf! Nu al zin in. Toen hebben we nog even gewinkeld, maar Australië is en blijft een duur land, en het kaartje voor het Opera House moet ook betaald worden, dus bleef het bij alleen kijken haha.

Woensdag:

Woensdag heb ik de kinderen naar school gebracht, daarna thuis wat dingetjes gedaan & toen de fiets gepakt en ben ik naar het zwembad gefietst. Daar had Alice ‘Swimming Carnaval’, dat is een soort wedstrijdje. De kinderen die moeten het tegen elkaar opnemen in het zwembad. Het was bloedheet, maar het was leuk. Beetje gekletst met die ouders op de tribune. Oliver had zwemles in het binnen zwembad dus daar heb ik even gekeken. Zo schattig als hij dan ziet dat ik naar hem aan het kijken ben. Hij ging helemaal zwaaien & lachen. En hij zei: ‘Amber!! Moet je kijken wat ik kan!!’. Zo schattig. Daarna weer naar huis gefietst, geluncht & toen was het alweer tijd om ze van school te halen.

Donderdag:

Gister was een rustig dagje, ik heb niet echt iets gedaan. Veel gewassen weer. Ik heb wel 4 keer de wasmachine aangezet denk ik. Gelukkig is het niet zo erg om in de zon de kleren buiten te hangen. En ook een voordeel: het is hier letterlijk binnen 15 minuten droog. Ontzettend handig!!! ’S Avonds at ik alleen met Alice, Oliver en Jack. Ging allemaal goed totdat ik tegen Jack zei dat hij mij moest helpen opruimen. Maar dat is uiteindelijk ook allemaal goed gekomen. Gewoon rustig blijven haha.

&&& dan zijn we alweer bij vrijdag, vandaag dus. Voor vanavond heb ik geen plannen. Sue moet met Jack & Finnan naar school. Dus voor mij wordt het een avondje op de bank met Alice en Oli. Helemaal prima. Ben best wel een beetje moe. En Alice en Oliver zijn echt makkelijke kinderen. Ze zijn nog jong natuurlijk dus ze luisteren over het algemeen goed, en doen ook vooral hun eigen ding. Jack en Finnan doen ook wel hun eigen ding, maar als ik vraag of ze iets willen doen is het met hun iets lastiger. Maar ook daarvoor geldt: het komt wel goed. Voor hun is het ook wennen, ik ben de eerst au-pair. Natuurlijk hebben ze 14 jaar een nanny gehad, maar toch. Ik ben pas 18 (VOLGENDE WEEK 19!!) en ik snap dat die kinderen soms denken: ‘Ja, doei, ruim lekker zelf de vaatwasser uit’. Maar zoals ik net al zei, over het algemeen gaat het goed.

Ik ben hier nu precies 1 maand. En nog steeds voelt het alsof ik hier nieuw ben. Natuurlijk leer ik de stad kennen en weet ik nu hoe de treinen en bussen werken. Maar er zit nog steeds een plattegrond van Sydney standaard in mijn tas & zonder Google Maps kom ik echt niet ver. Ik vind het een ontzettend fijn gevoel dat ik nog zoveel ‘moet’ zien en doen. Er is hier zoveel!! Ik heb op mijn kamer ook een plattegrond waar ik een beetje op markeer van wat ik al wel heb gezien, wat ik zeker nog moet zien & waar ik nog heen moet. Geeft een beetje overzicht ofzo. Morgen blijf ik een dagje thuis want morgen avond heeft Alice haar dans optreden & natuurlijk is er ook een kaartje voor mij gekocht. En S ’middags heeft ze generale repetitie dus dan blijf ik thuis bij de kinderen.

Zondag ga ik de hele dag op het strand liggen met Nederlandse au-pairs en s’avonds gaan we BBQ’en met een grote groep. Nu al zin in!

Voor jullie is het nu vrijdag morgen, nog even een dagje overleven op het werk/op school & dan is het alweer weekend!

Have a G’day! And a nice weekend!

Love,

Amber

Reacties

Reacties

Henk

Ambi,
Je maakt ons wel heel erg jaloers met al deze mooie verhalen.
Hier is het al meer dan een week geur en koud met een waterkoude wind.
Maar ik ben blij, dat je het zo erg naar je zin heb daar Down-Under.
Veel plezier dit weekend.
Gr,
Henk

Bijna 19!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Henk

Foto's???

Maria

Lieve Amber, wat weer een super leuk en gezellig verhaal!!!Fijn dat je een leuke familie hebt getroffen.Je bent al aardig in de huishoudelijke taken in geburgerd!!! Mijn petje af hoor!Ik maak het niet te lang want er moet ook nog wat over blijven als je verjaard' Het doet me goed,dat je me noemde in je verslag Geniet van je weekend,dat doen wij ook gaan naar de caravan.Lieverd tot gauw,( 3 dec,Ă .s.)groet Jan en Maria.

Wilma Bakker

Hoi Am wat is het toch super leuk om jou verhalen te lezen. En heel fijn dat je het zo hebt getroffen met het leuke gezin en dat je zo goed wordt opgenomen in de familie. Ben best wel jaloers vooral dat je ook zo mooi weer hebt. Hier is het bar en boos. Storm, regen koud. Geniet er maar van. Nadia is gisteren teruggekomen van een week wintersport in Kaprun met school. Morgen begint ze haar stage voor 3 maanden in hotel best Western in den haag. Nou weer ff bijgekletst. Weer heel plezier daar in Sydney. Liefs dikke kus en tot gauw gr Wilma en nadia

Gerda sluyter

Hoi lieve Amber

Wat een prachtig verhaal ,ik ben er even goed voor gaan zitten .
Want wat een verhaal je maakt al zo veel mee en ook erg ondernemend .
Ons weekend is al weer voor bij code oranje bij ons in het noorden nog geen winter.
Maar geniet nog maar even verder ,dan krijgen wij veel mooie reis verhalen van jou .
Fijne zondag
Liefs uit Sneek

Saskia

Hey Amber,

Jeetje wat kun jij schrijven zeg! Ik geloof dat je wellekker weer hebt daar. Tijd om ook hier aan een zomervakantie te gaan denken. Ben je ook al een beetje geĂŻntegreerd in de Australische cultuur? En heb je al coole Australische vrienden? Ga je ook leren surfen daar? Kan eigenlijk niet uitblijven toch?
Wij gaan hier langzaam aan naar een kerstsfeer en in de praktijk fonkelen de lichtjes en kerstballen je al tegemoet! Dat lijkt me wel raar dat jij kerst in bikini gaat vieren.
Nou meisie, veel plezier daar en ik hoop dat je veel leuke dingen gaat meemaken nog.
Groetjes vanuit de Sterrenbos!

Maria

Lieve jarige Amber,van harte proficiat met je 19,verjaardag.Wij wensen je een fijne dag,samen met je (familie) ln het verre Austria.Ook gefeliciteerd van Mariska en aanhang.Heel veel lieve groetjes en een dikke kus.
Jan en Maris

Henri

Hoi Amber, GEFELICITEERD met je verjaardag!! Heb de foto's gezien. Super allemaal. Geniet ervan. Groetjes Henri

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active