Amber goes down under

Celebrating my special birthday down under

Lieve allemaal,

Vorige week was ik zo druk met alles in detail beschrijven wat ik allemaal gedaan had, dat ik juist het leukste nieuws ben vergeten te vertellen! Sue heeft de vakantie geboekt!!! In hun zomervakantie gaan we een weekje naar ‘Surfers Paradise’ (ja, dat is écht de naam van het plaatsje). We verblijven daar een week. Surfers Paradise ligt in Queensland, 2 uurtjes vliegen boven Sydney. We vertrekken 13 januari & komen 20 januari weer terug. Even lekker een weekje er tussenuit, ik kan nu al niet wachten om te gaan! En ik voel me ontzettend vereerd dat ze me mij meenemen.

Dit weekend was het 5 december. Zo gek dat ik het dit jaar niet vier.... Ik heb geprobeerd om uit te leggen wat sinterklaas inhoud, maar ze vinden het hier maar raar. Een man met een rood kostuum, met een witte baard en die cadeautjes geeft? Nee, hier is dat de kerstman, zeggen ze dan. ‘Ja, maar dat hebben wij ook, een kerstman. Maar dit is een ander feest, een traditie, zeg ik dan. ‘Oh oke, raar dat jullie twee keer kerst vieren’ zei Alice tegen mij. Ik heb het geprobeerd haha, maar het is niet gelukt.

Ondanks dat ik dit weekend geen sinterklaas heb gevierd, heb ik echt een ontzettend leuk & relaxt weekend gehad. Maar eerst even terug naar vorige week:

Zaterdag:

Die zaterdag ben ik dus de hele dag thuis gebleven omdat ik moest oppassen en omdat we s ’avonds die dansvoorstelling van Alice hadden. We zijn wat eerder vertrokken van huis want Alice moest worden opgemaakt en ze wilde graag dat ik dat deed (cute). Daarna hebben we met z’n alle wat gegeten in het café bij de concertzaal. Om 19:00 begon de voorstelling. Het was leuk om Alice een keer te zien dansen. Maar ook om de andere optredens te zien, ze maken er hier écht wat van. Het is niet een hele grote dansschool maar elk optreden was echt zo professioneel. Kortom, een hele leuke & gezellige avond. Ook Carmen (de nanny) ging weer mee.

Zondag:

Zondag ben ik om 13:00 vertrokken richting Cooggee Beach. Mijn (tot nu toe) favoriete strand in Sydney. Daar was namelijk een BBQ georganiseerd voor alle backpackers/travellers/aupairs/etc. van over de hele wereld. Eegje had het gevonden op facebook & het leek ons wel leuk. Dus Eegje, Jolien & ik besloten er heen te gaan. Is altijd leuk om nieuwe mensen te leren kennen. En we hebben echt een súper dagje gehad. Het was zo gezellig. Er waren denk ik 50 mensen, en iedereen had z’n eigen eten en drank meegenomen. Iedereen deelde het met elkaar & iedereen sprak met elkaar. We hebben gevoetbald, gevolleybald, gezwommen, gedronken, gegeten. Top dagje was het.

& weer leuke nieuwe mensen ontmoet, Italiaans, Argentijns, Frans, Deens, Zweeds, Duits en er zat ook een andere Nederlandse jongen bij. Ook waren er een paar Aziatische mensen die voor iedereen sushi hadden meegenomen. Alle ingrediënten zodat je je eigen sushi roll kon maken. So much fun! Om 9 uur ben ik terug gegaan naar huis.

Ook is zondag de man van Sue, John thuis gekomen***

Maandag:

Een nieuwe werkweek. Ik hoefde die maandag de kinderen niet op te halen van school dus ik heb de hele dag op het strand gelegen. Cooggee again. Het was heerlijk. Súper warm dus lekker in de zee gezwommen. En s'middags een broodje gehaald & toch maar overgegaan op 50+ zonnebrand. Normaal kan ik echt wel wat hebben, maar de zon is hier zo fel. Daarna 2 uurtjes geslapen & nog wat gezwommen.

Dinsdag:

Dinsdag ben ik ook weer naar Cooggee beach gegaan alleen dan met Jolien & Eegje. Lekker op tijd vertrokken dus we hebben tot 14u op het strand gelegen. Zo relaxt om tussen je ‘werk’ even op het strand te kunnen liggen. Om 3 uur de kinderen weer opgehaald.

Woensdag:

Woensdag heb ik de hele dag in de keuken gestaan. Appelflappen, blackberry muffins en chocolade koekjes gebakken. Want de volgende dag zou het natuurlijk mijn verjaardag zijn. Ik had 4 Nederlandse meisjes (Eegje, Inge & Jolien) uitgenodigd voor een picknick in de Botanic Gardens, dat is het park bij het Opera house. Ik had expres wat meer gemaakt zodat de kinderen ook appelflappen konden proeven.

S’avonds tijdens het eten was ik alleen met ze dus hadden we als toetje appelflappen met vanille ijs. Ze vonden het heel erg lekker (en ik ook), dus dat ga ik zeker nog een keertje maken.

Donderdag:

Donderdag was het natuurlijk mijn verjaaaaaaardag! Ik wil iedereen bedanken voor de lieve felicitaties, het waren er zo veel!

S’ochtens kwamen Alice en Oliver me ophalen van mijn kamer boven. Ik moest naar beneden komen. Daar had Sue een kopje thee voor me klaar staan met cadeautjes, kaartjes die ze had verzameld die waren binnen gekomen de dagen ervoor & een bosje bloemen.

Ik heb een fotolijstje met Australië erin van steen (handgemaakt) gekregen, super mooi & een strandhanddoek omdat ik zoveel op het strand lig haha. Vervolgens heb ik met de kinderen ontbeten en ze naar school gebracht. In hun lunch box een muffin & een chocolade koekje gedaan want het is natuurlijk feest!!

Daarna heb ik de appelflappen, muffins en koekjes opgehaald thuis en ben ik met de trein naar het park gegaan. Onderweg kwam ik heel toevallig Inge & Eegje tegen. En op het station hebben we Jolien opgepikt. Samen naar het park gelopen. Het was een hele gezellige picknick. Jolien had een klein bordje van ‘Bondi’ voor me gekocht op een marktje & van Eegje kreeg ik een pakketje van de ‘body shop’, helemaal niet nodig natuurlijk maar super lief. Inge had een soort Australische Jillz meegenomen zodat we konden proosten. Zo gek om je verjaardag te vieren met ‘strangers’. Maar het was zo gezellig. Kan ik ook weer van m'n bucketlist afstrepen, je verjaardag vieren met onbekende.

Na de picknick zijn we nog even de stad ingelopen om een beetje inspiratie op te doen voor kerstcadeautjes. Het is binnenkort natuurlijk kerst & daar horen cadeautjes bij. Daarna zijn we allemaal naar huis gegaan & heb ik de kinderen opgehaald. Bij school heb ik ze getrakteerd op een ijsje.

Ongeveer een uurtje nadat we thuis kwamen van school, kwam Sue ook thuis. Ze had een chocolade taart voor me gekocht. En ze hadden hem met z’n alle versierd met fruit & smarties. & natuurlijk moest ik de kaarsjes uitblazen & een wens doen. Super gezellig was dat. En een heerlijke taart.

S’avonds hebben we helaas niet met de hele familie gegeten omdat het (ook op mijn verjaardag) altijd druk druk druk is hier. De twee oudste hadden een ‘speeche night’ op hun school & de twee jongste hadden op hun school een kerstmarkt.

Sue & John gingen mee met de twee oudste & ik ging mee naar de kerstmarkt. We hebben daar gegeten op een picknickkleedje & geluisterd naar de Christmas Carrols die werden gezongen. Een super gezellige avond dus. Op het laatste nog even een suikerspin gekocht voor ons drieën en om 9 uur naar huis gelopen.

Toen we thuis kwamen waren de kinderen (& ik) doodop. Ik heb de kinderen naar bed gebracht & zelf heb ik nog even gefacetimed & gebeld met een aantal mensen in Nederland. Toen ging ik slapen & toen ik wakker werd was het in Nederland nog steeds 3 december, dus ik voelde me nog steeds een klein beetje jarig.. very special.

Vrijdag:

Vrijdag vertrok ik ongeveer om 12 uur met de trein naar Avoca Beach. Daar woont de broer van Sue met zijn vrouw. Ik had ze al een paar keer gesproken op de familie feestjes en ze zeiden al steeds dat ze het leuk zouden vinden als ik een weekendje langs zou komen. Vorige week had Paul (broer) Sue aan de telefoon en hij vroeg het weer. Toen vroeg Sue aan mij of dit weekend goed uitkwam. En dat vond ik goed, ik had nog geen plannen & ik ben altijd in voor een weekendje aan het strand. A beach house is always a good idea right?

Avoca Beach ligt ongeveer 1,5 uur met de trein boven Sydney. En de reis er naar toe was echt ámazing. Zo mooi. Paul had me verteld dat ik aan de rechterkant moest gaan zitten want dan had ik uitzicht op het water. Dus dat deed ik & het was echt super mooi. Na 1,5 uur in de trein stonden Paul & zijn dochter Erin me op te wachten bij het station. Toen zijn we naar hun huis gereden.

En mijn god, wat is dat een mooi huis zeg. Na een kleine rondleiding (nee dat lieg ik, kleine rondleiding was het niet want dat huis is super groot, dus na een super grote rondleiding) en na de lunch zijn Paul en ik naar het strand gelopen (2 minuutjes) & hebben daar gezwommen. Nog nooit zulke hoge golven gezien, zo gaaf. Terwijl we naar het strand liepen, liepen er allemaal mensen vanuit hun huis met een surfplank onder hun arm naar ’t strand. Zo’n relaxt leventje, niet normaal. Dit was helemaal hoe ik me Australië voorstelde.

Het was een klein strandje met weinig mensen. Niet te vergelijken met Bondi in Sydney. S’avonds hebben we met z’n alle gekookt & heerlijk gegeten. Vervolgens vroeg naar bed gegaan want de volgende dag was er een familie feestje.

Zaterdag:

Zaterdag vroeg opgestaan & heb ik samen ontbeten met Paul & Sue (trouwens beetje verwarrend misschien, maar de vrouw van Paul heet toevallig ook Sue, dus niet Sue als m’n host mum, maar Sue als in de vrouw van Paul). En dat was me pas een ontbijt met een view. Daarna ben ik naar het strand gegaan & heb ik daar tot 12 uur gelegen. Heerlijk wakker worden zo. Daar kan ik wel aan wennen haha.

Toen ben ik terug gelopen naar hun huis en heb ik geholpen met de voorbereidingen van hun feestje. Ze vierden een aantal verjaardagen, kerst en oud en nieuw in één. Wat grappig en super lief was van Paul & Sue is dat ze omdat ik die avond ervoor had verteld dat ik 3 december jarig ben geweest ervoor hadden gezorgd dat ook mijn naam op de taart stond. Nu stonden er 6 namen op de taart. En mocht ik mee helpen kaarsjes uitblazen (again).

Het was een super gezellig feestje. Weer heel veel mensen gesproken en iedereen was geïnteresseerd in wat ik hier deed & hoe Nederland is. We hebben heerlijk geluncht & daarna de hele middag nagetafeld. Om ongeveer 10 uur vertrokken de laatste gasten dus toen kon ik eindelijk slapen. Ik was kapot van al dat praten & luisteren haha. We hebben nog even de dag door besproken & een beetje opgeruimd en toen kon iedereen gaan slapen.

Zondag:

Zondag weer op tijd opgestaan. Ontbeten met Paul, Sue, Chelsea (hun andere dochter) & Erin. Daarna met z’n alle naar het strand gegaan voor een ochtendduik & een kopje koffie.

Daarna gingen zij weer naar huis, maar ik ben nog even gebleven. Lekker op het strand gelegen & een boekje gelezen. Tegen 1 uur liep ik weer terug naar huis & toevallig kwam net op dat moment Sue (host mum) aanrijden. Toen mijn spullen gepakt en toen zijn we weer naar Sydney gereden.

Helemaal tot rust gekomen dit weekend haha. Toch wel even lekker als je niet wakker wordt van kinderen die aan het spelen zijn. En Paul & Sue waren zo aardig voor me. Ik vertelde dat mensen dat in Nederland eigenlijk niet doen, een ‘vreemde’ uitnodigen in hun huis. Ze vertelde me dat hun dochters veel gereisd hadden vroeger en dat ze het ook fijn zouden vinden als andere mensen hun dochters in huis zouden nemen voor een weekendje. En daar zit wat in. Elke keer als ik naar het strand ging lag er een appeltje klaar, een strandhanddoek, een flesje water & voor de zekerheid een extra fles zonnebrand. Want ik moet me wel goed insmeren.

Tegen 4 uur kwamen we thuis, ze hadden de BBQ aangestoken maar ik was zo moe dat ik optijd ben gaan slapen.

& dan zijn we nu weer aangekomen bij vandaag, maandag 7 december:

Vandaag heb ik niet zo veel gedaan. De kinderen naar school gebracht, klein boodschapje gedaan & vervolgens heb ik thuis gewassen en gestreken. Jack & Finnan hebben vanaf vandaag vakantie, maar daar heb ik geen last van. Ze doen hun ding. En ze hebben niet echt behoefte om met mij een spelletje te doen, of even naar het park te gaan. Maar dat komt vast wel. Vandaag kwam het me wel eventjes goed uit ,want maandag = wasdag.

Om 3 uur heb ik de kindjes opgehaald & hebben we samen de dag even doorgenomen en de kerstkaarten bekeken die ze van hun klasgenootjes hadden gekregen. Sue komt vandaag pas om 8 uur thuis, want ze heeft een late vergadering. Dus dat betekend dat ik met het eten met de kinderen alleen ben, maar dat is prima.

Morgen ga ik met Eegje & Jolien Christmas shoppen. Cadeautjes kopen voor de family. Vrijdag avond ga ook met hun naar een open air cinema, een kerst film kijken & daarna gezellig wat drinken. En zaterdag ga ik met Eegje naar de dierentuin. Verder heb ik nog niet zoveel op de planning staan, maar dat komt vast wel! Ik heb weer zin in deze week!!

Smile

Ook heb ik een kaartje gekocht voor een show in het Opera house! Zaterdag 19 december gaan Jolien en ik naar een optreden van 6 illusionisten. Super tof! Nu ik er toch ben, wil ik wel een show bijwonen in het Opera House hoor. Zin in!

Liefs uit Australië

*** John, de man van Sue:

Het is een beetje een gek verhaal. Ik wist dat hij 3 maanden er tussen uit was geweest omdat hij even een 'vakantie' wilde voordat hij 50 zou worden. Niks raars. Toch blijkt het iets anders te zijn dat het me werd verteld. Het komt er een beetje op neer dat hij niet goed in z'n fel zit. Hij had een goede baan als accountant, maar na veel gedoe op z'n werk heeft hij besloten om een carrière swich te maken. Hij kwam niet echt aan een baan, en Sue vertelde me ook eigenlijk dat hij eigenlijk helemaal geen zin heeft om weer aan de slag te gaan.

De afspraak was, tussen hem & Sue, dat als hij na die 3 maanden op reis terug zou komen, dat hij een baan zou gaan zoeken & dan hij dan weer terug kwam in hun 'huis'. Maar jammer genoeg, gaat het eigenlijk (volgens Sue) alleen maar slechter met hem. En wilt hij weer op reis.. Echt zielig voor die kinderen, ze snappen er helemaal niks van.

Hij slaapt nu al een week op de camping, en vannacht heeft hij zelfs in de garage geslapen. Ik neem aan dat Sue hem niet in bed wil hebben nu (want hij ziet er echt uit als een man van 20 die een wereldreis aan het maken is, inclusief een soort van bandana op zijn hoofd..). Maar zelf wilt hij ook het liefst in de buitenlucht slapen geloof ik, zoiets vertelde hij mij.

Kortom, het is allemaal een beetje onduidelijk nu. Het was eventjes zwaar voor mij toen ik hem voor het eerst zag. Ik bedoel, ik ken hem alleen van de foto's, en daar ziet hij eruit als een leuke familiyman/goede zakenman. Hoe erg moet het dan zijn voor Sue om je man zo te zien?

Met de kinderen gaat het goed, ze zijn blij dat hun vader nu soort van 'thuis' is. Voor hun blijft het toch hun vader, hoe hij er ook uit ziet.

Alleen wat dus nog wel een beetje vaag is, hij wil dus weer op reis gaan. Nog een keer voor 3 maanden. Het is een beetje afwachten wat hij doet, want Jack is binnekort jarig & Oliver in Januari. En de vakantie is natuurlijk ook geboekt voor 7 personen.

Natuurlijk neemt hij niet zijn verantwoording voor de kinderen, en is het een beetje een rare situatie. Maar ik zou het erg op prijs stellen dat jullie niet over het 'John gedoe' beginnen in eventueel reacties hierop of mij appen met de vraag 'Hoe is het nu met die man?'. Het is hun probleem. Eigenlijk zijn probleem. En het is ontzettend zielig voor deze familie dat het zo moet lopen. Ik doe wat ik kan, en ik merk dat Sue het ontzettend fijn vind dat ik er ben. En dat snap ik, zij werkt hard & ze hebben een vader die er soms wel is, en soms niet. Ik ben er altijd. En ik vind het fijn dat ik dat voor hun kan doen.

Met mij gaat het goed, en ik heb er geen last van (van de situatie). Ook hier leer ik weer van. Voor mij is dit maar een klein deel van mijn grote avontuur. Ik bedoel, het is jammer dat het niet helemaal koek en ei blijkt te zijn, maar goed het is niet mijn familie. En ik doe wat ik kan.

________

Soms loop ik in de stad, op het strand of over de boulevard & dan denk ik:

'I'M LIVING THE DREAM' & dat doe ik, ik geniet 100% hier. & het is de beste keuze ever geweest, om dit te doen.

Reacties

Reacties

Wita

je bent een kanjer Amber!

Henk

Ambi gaaf verhaal. Je kunt wel een boek schrijven na 9 maanden. Zo kun je dan je volgende avontuur bekostigen. Of wordt het toch maar studeren volgend jaar.

Maria

Lieve Amber,dank voor je kerst kaart,hij is heden morgen aangekomen!!Heel erg lief .Weer met veel plezier je verslag gelezen.Wat een leuke dingen maak je mee,wat is de familie aardig voor je!Geniet maar,je werkt er ook hard voor. Heel veel liefs van ons beiden,

Dikke kus Maria

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active